Sjunde dagen - en vecka är genomförd

Eftersom jag inte hann springa på torsdagen så hade jag planerat att köra löpningen på morgonen istället och det genomfördes. Coachen (Susanne) sa 40 min distans, jag sprang drygt 43. Det kändes rätt tungt i vissa partier, men så är det oftast på morgonen innan man kommit igång.
 
Jag var väldigt hungrig på förmiddagen, det är nackdelen med att träna på morgonen om man har valt bort frukosten vid 16:8. För att distrahera mig själv så bakade jag paleoscones med blåbär. De smakade ljuvligt när jag väl fick äta, jag kastade i mig dem. Som vanligt toppade jag med mandelsmör, skivad banan och kanel.
Jag fick vila en stund på dagen, tog en underbar powernap på ca 20 minuter. Sen var det dags för träningspass nummer 2; PT-träning med bästa Jonathan på CrossFit Täby.
Det finns så mycket att förbättra hos mig beträffande styrka, koordination och balans. Jonathan är en jäkel på att se mina svagheter och lägger alltid upp passen så han hittar rätt ställen att attackera s.a.s. Vi körde en hel del rörlighet som uppvärmning. Jag svettades som en gris redan efter två minuter, medan han fortsatte att mangla mig, haha. Vi gick över till lite teknikträning på frivändningar. De kändes rätt okej, men jag måste träna på dem mer. Det är en övning som fr.o.m nu kommer att ingå i min uppvärmning, hela kroppen engageras och man blir lite flåsig. Sen blev det rumpträning och lite koordination. Utrustningen på bilden ingår i ett koordinations- och styrkemoment för baksida lår och rumpa bl.a. Man korsar benen och kliver upp på boxen, tar ett steg åt sidan, korsar benen och går ned och sedan upprepas denna procedur ett antal gånger. Mina knän viker sig inåt vid många övningar så jag fick verkligen öva på att sakta, sakta kliva ner och vinkla ut knät ordentligt. Det känns i "rövva" idag :o)
Efter träningen orkade jag släpa mig till Täby C för att hämta ut ett paket med lite gott och blandat från bodystore.se och sen var det dags att köra igång med middagen.
Köpte 1,2 kg ekolax häromdagen och det var dags att ta hand om den. Jag började med att gnida in laxsidan med havssalt (från Atlanten) och krydda med svartpeppar. Sedan smulade jag fetaost över (ja, jag äter vid valda tillfällen lite parmesan-, fetaost, mozzarella och ekologiskt smör under den här utmaningen) och kryddade ovanpå fetaosttäcket med lite oregano. Till detta åt vi sötpotatismos, som är väldigt enkelt att göra: koka sötpotatis i mindre bitar, stöt sönder med potatisstöt, krydda med salt och vitpeppar plus en klick smör (eller ghee) och kör ett par varv med elvispen. Ett mycket, mycket gott mos. Till detta färska, kokta haricot verts med smör och flingsalt.
Och tre matlådor till nästa vecka blev det också! De ligger nu i kylen och väntar på att få följa med mig till jobbet alternativt avnjutas nån kväll efter träning nästa vecka.
 
Jag kan säga att jag efter den här dagen var väldigt, väldigt trött. Att träna två ganska tuffa pass när man ligger på underskott och ännu inte kommit in "i svängen" är inte optimalt. Av erfarenhet vet jag att min fantastiska kropp snart kommer att anpassa sig, det är inga som helst problem på sikt, men till dess ska jag försöka undvika att köra två högintensiva pass per dag. Alternativet är att svänga om ätfönstret så att jag kan äta direkt efter morgonträningen, men jag tror att när jag börjar jobba nästa vecka så blir nuvarande upplägg ganska perfekt; lågintensiv träning på morgonen och lite mer intensiv träning på kvällen eller eventuellt vid lunchtid.
 
Nu ska jag ge mig ut på en försenad stavgångspowerwalk (tog sovmorgon) :o)
Paleoutmaning