Första dagen

Redan efter en dag märker jag hur magen lugnar ner sig och liksom "sjunker ihop". Jag tänkte kombinera utmaningen med periodisk fasta á la 16:8, vilket innebär att jag har ett ätfönster mellan kl 12 och kl 20. Man fastar alltså i 16 timmar per dygn. Detta tänkte jag köra söndag till torsdag, fredag och lördag äter jag som vanligt.
 
Jag har en vecka kvar av min semester och kämpar sedan ett par dygn tillbaka med att komma i normal dygnsrytm. Just nu passar 16:8 alldeles utmärkt för jag äter frukost vid lunchtid i alla fall, men så kommer det ju inte att vara om nån vecka. Inatt drabbades jag av nån slags über-insomnia. Kände mig trött vid midnatt, så jag försökte somna, men det gick sådär. Plockade fram ett korsord. Och ett till. Plus ett sudoku. Släckte lampan. Vände och vred på mig. Täcke av och täcke på. Till sist lyckades jag somna, men kan inte ha sovit mer än ca 30-40 minuter. Vid klockan 04:30 var jag klarvaken igen, såpass att jag funderade på att gå ut och powerwalka. Spenderade ytterligare ett par timmar med att vända och vrida på mig innan jag till sist föll in i någon slags slummer. Hade ställt klockan på 10:00, men då orkade jag verkligen inte gå upp (det är ju en aning svårare när man inte har något man måste göra). Så det blev frukost vid 12...
 
För er som eventuellt följer bloggen (jag ser ju i statistiken att jag har ett 40-tal unika besökare per dag) så vill jag meddela att jag kommer att försöka rapportera här, i bästa fall så gott som dagligen. Dock inser jag redan nu att när jobbet rullar igång och vardagen kommer så blir det mindre tid kvar till annat än de dagliga rutinerna och träning, men jag ska göra ett seriöst försök att sammanfatta på något sätt, så ofta jag kan.
 
Under gårdagen fick jag i alla fall i mig två scones med mandelsmör och skivad banan till frukost och till middag åt vi köttfärssås (självklart på gräsbetat kött från Gröna Gårdar) och en enkel grönsallad. Jag bakade mina älskade energibars i dubbel sats härom veckan (så att motorn i min matberedare började ryka!) så en sådan i små bitar fick bli mitt "lördagsgodis".
 
Ett hett tips är att alltid ha rostade, smaksatta nötter i en burk. När jag har bakat t ex mina energibars så brukar jag rosta överblivna nötter i kokosolja och sedan smaksätta med havssalt, cayennepeppar eller chili och lite smoked paprika. Perfekt när man ska "fredagsmysa" eller blir lite saltsugen.
 
Paleoutmaning